Jezuita i przyrodnik. Jako zręczny kompilator zdobył sławę w I poł. XVIII wieku, tworząc obszerne łacińskie kompendia fauny, flory i krajobrazów dawnej Rzeczypospolitej.
Gabriel Rzączyński herbu Ślepowron przyszedł na świat na Podlasiu, choć żadne znane dziś źródło historyczne nie zawiera informacji o dokładnym miejscu jego narodzin. W roku 1682, w wieku osiemnastu lat, wstąpił do zakonu jezuitów, a wykształcenie zdobywał początkowo w kolegium towarzystwa w Lublinie. Do miasta tego powrócił po odbyciu nowicjatu w Krakowie (1682–1684), gdzie pozostawał przez dwa lata pod opieką Jana Hermanniego (1626–1691) i Jana Morawskiego (1633–1700), jezuitów znanych głównie ze swoich prac zakresu filozofii naturalnej i teologii. Pierwszy z nich zasłynął jako autor traktatów o mechanice i astronomii, drugi zaś – z dzieł teologicznych i poradników ascezy.
Po krótkim okresie pracy w lubelskim kolegium jezuickim (1684–1686) Rzączyński kontynuował naukę w Kaliszu, a jego najważniejszym nauczycielem był tam Tomasz Perkowicz (1652–1720), kaznodzieja, tłumacz literatury zachodniej i bibliofil. Pod jego opieką pozostawał młody jezuita do roku 1689, gdy powrócił do Lublina. Od tamtej pory Rzączyński wykładał w kolegiach jezuickich w różnych miejscach, najpierw we Lwowie (w 1690), a później, po dodatkowych trzyletnich studiach teologicznych w Krakowie (1692–1695) – podczas których otrzymał święcenia kapłańskie (1694) – w Jarosławiu, Toruniu, Poznaniu, Lublinie i Łucku (1697–1703). Kolejne lata spędził ponownie w Poznaniu i we Lwowie (1704–1708).
Rzączyński nauczał wówczas, co ciekawe, przede wszystkim retoryki, logiki i matematyki, nigdy jednak – filozofii naturalnej. Nie skończył również żadnych studiów w tym zakresie, trudno zatem jednoznacznie ocenić, skąd wzięły się zainteresowania przyrodoznawcze, które dały o sobie znać w późniejszych latach jego życia. Po krótkim pobycie w Sandomierzu w roku 1709 udał się znowu do Poznania, gdzie w latach 1710–1714 wykładał dalej retorykę. Około roku 1717 przeniósł się do Gdańska, ponownie w roli profesora, i to najpewniej właśnie w tym mieście zredagował swoje najważniejsze dzieło, Historia naturalis curiosa Regni Poloniae, Magni Ducatus Lituaniae annexarumque provinciarum in tractatus XX divisa, które ukazało się drukiem w roku 1721 w Sandomierzu, dokąd jezuita przeniósł się rok przed publikacją.
Historia naturalis Rzączyńskiego jest kompilacją wielu innych źródeł wydanych w Europie na przestrzeni XVI i XVII w. Jej autor szczególnie wiele zawdzięczał Ulissesowi Aldrovandiemu (1522–1605), włoskiemu uczonemu działającemu w Bolonii, który znany był ze swoich bogato ilustrowanych traktatów historii naturalnej, a także Janowi Jonstonowi (1603–1675), polskiemu przyrodoznawcy szkockiego pochodzenia, twórcy monumentalnych kompendiów faunistycznych cenionych w całej siedemnastowiecznej Europie. Rzączyński posiadł i przekazał swoim czytelnikom szeroką wiedzę, choć jego dzieło opierało się właściwie w całości na pracach innych uczonych, które jezuita zmyślnie włączył do zredagowanego przez siebie tomu.
Historia naturalis podzielona jest na dwadzieścia działów (rozpraw; tractatus) obejmujących niezwykle obfity materiał. Autor nie ograniczył się do przedstawienia wyłącznie fauny i flory ówczesnej Rzeczypospolitej, przeciwnie – jego ambicją było stworzenie dzieła krajoznawczego, opisującego Litwę, Koronę i wszystkie ich ziemie w jak najdokładniejszy sposób. Kompendium rozpoczyna się zatem dyskusją na temat minerałów i gleb, następnie przechodzi do omówienia żyzności tych ostatnich, charakteryzuje góry, a później zbiorniki wodne i stworzenia w nich żyjące. Osobny rozdział poświęcono przy tym Morzu Bałtyckiemu wraz z występującymi w nim rybami (rozumianymi dość szeroko, gdyż Rzączyński zalicza do nich też kraby czy świnie morskie, a także stworzenia fantastyczne, takie jak „kur morski”; gallus marinus).
Kolejne rozprawy dotyczą drzew, zwierząt czworonożnych, jadowitych i bezkrwistych (węży, jaszczurek czy bazyliszków), owadów i ptactwa. Co ciekawe, szczególnie dużo uwagi poświęcił autor także ludziom, a zwłaszcza ich „osobliwym cechom” (memorabilia) i „rzadkim właściwościom” (qualitates rariores). Te pierwsze obejmują ludzi szczególnie wysokich i niskich, a także nadmiernie rozmiłowanych w jedzeniu i piciu. Do drugiej kategorii zaliczono przede wszystkim szczególne i nieprawidłowe działanie zmysłów, mające wywoływać szaleństwo lub somnambulizm. W kolejnych rozdziałach Rzączyński wymienił także „wynaturzenia” ludzi i zwierząt i niektóre osobliwości ciał zmarłych, takie jak nieuleganie rozkładowi. Ostatnie rozprawy zawarte w Historia naturalis poświęcone zostały klimatowi i astronomii (klęskom naturalnym, porom roku, zjawiskom pogodowym, ruchom gwiazd i zaćmieniom), a także wróżbom i magii.
Po wydaniu swojego najważniejszego dzieła Rzączyński spędził kolejne trzy lata (1721–1724) w Ostrorogu, gdzie pełnił funkcję rektora kolegium jezuickiego. W roku 1725 powrócił ostatecznie do Gdańska, pozostając tam aż do śmierci w 1737. Napisał wówczas kolejny traktat przyrodoznawczy, zbliżony pod względem układu do Historia naturalis, zatytułowany Auctuarium historiae naturalis Regni Poloniae Magnique Ducatus Lituaniae annexarumque provinciarum in puncta XX (Gdańsk: J.J. Preuss 1736). W stosunku do swojego pierwszego kompendium Rzączyński zredukował jednak część poświęconą osobliwościom natury, a jeszcze więcej uwagi poświęcił minerałom, roślinom i zwierzętom, ograniczając się także do bardziej miarodajnych i sprawdzonych źródeł wiedzy.
Kompendium Rzączyńskiego nie zyskało sobie sławy tak dużej, jak traktaty Jonstona czy późniejsze Nowe Ateny Benedykta Chmielowskiego, poświęcone w pewnej części faunie i florze dawnej Rzeczypospolitej. Autor Historia naturalis i Auctuarium nie był również uczonym skłonnym do przeprowadzania własnych obserwacji empirycznych – swoje informacje czerpał przede wszystkim z wcześniejszych opracowań. Jego dzieła są jednak pierwszymi ściśle krajoznawczymi traktatami napisanymi w dawnej Rzeczypospolitej, przez co stanowią cenne źródło wiedzy na temat sposobu, w jaki jej mieszkańcy postrzegali otaczającą ich przyrodę.
Bibliografia:
- Bibliografia Literatury Polskiej „Nowy Korbut”, red. Kazimierz Budzyk, t. 3, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1965, s. 197.
- Piotr Daszkiewicz, Pascale Heurtel, Historie de l’exemplaire de l’Actuarium Historiæ naturalis Regni Poloniæ Magnique Ducatûs Lithuaniæ... de Georges-Leclerc Buffon (1707-1788) et quelques remarques sur l’edition du livre de Gabriel Rzączyński, „Organon”, nr 35 (2006), s. 103–113.
- Zygmunt Fedorowicz, Fauna Polski w dziełach o. Gabriela Rzączyńskiego T.J. (1664–1737), Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1966.
- Aleksander Maciesza, G. Rzączyński S.J. – pierwszy fizjograf Polski, Polskie Towarzystwo Krajoznawcze, Sandomierz 1921.
Autor:
Albert Kozik